Relacja z wycieczki do Łodzi i okolic

W dniach 17 i 18 czerwca 2024 byliśmy na wycieczce „ Łódź i okolice”.

Zwiedzanie zaczęliśmy nietypowo, bo od wizyty na starym, trójwyznaniowym  cmentarzu w Łodzi z grobowcami fabrykanckich, łódzkich rodów. Cmentarz jest wyrazistym odzwierciedleniem dawnej wielokulturowości miasta.

Następnie podziwialiśmy pięknie odrestaurowane i zaaranżowane pofabryczne budynki dawnego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego. Obiekt pełni obecnie funkcje centrum rozrywki, kultury i sztuki .tzw. Manufaktura

Spacerując po  najdłuższym deptaku w Polsce – ulicy Piotrkowskiej  mijaliśmy muzea, pałace, wystawne wille i kamienice z secesyjnymi i eklektycznymi fasadami – liczne pamiątki przeszłości i perełki architektoniczne. Główny deptak Łodzi jest ozdobiony rzeźbami plenerowymi z brązu, które przedstawiają sławne osoby związane z Łodzią. Tworzą one tzw. Galerię Wielkich Łodzian, a wśród nich spotkamy: „Ławeczkę Tuwima”, „Fortepian Rubinsteina”, „Kufer Reymonta” czy „Twórców Łodzi Przemysłowej”.

Następnego dnia zwiedziliśmy Pałac Walewskich w Walewicach –  miejsce, które rozsławił romans Marii Walewskiej i cesarza Napoleona Bonaparte.

Podziwialiśmy Pałac Radziwiłłów w Nieborowie, który należy do najlepiej zachowanych siedzib arystokratycznych w Polsce.

Byliśmy w Piątku – geometrycznym środku Polski.

Ale ogromne wrażenie wywarła na nas wizyta w Bazylice katedralnej Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja w Łowiczu. Kościół ma szczególne znaczenie dla historii i kultury Polski. Od XVI do XVIII w. Łowicz był głównym arcybiskupim miastem rezydencjonalnym, przez co, bazylika obok katedry gnieźnieńskiej była najważniejszą świątynią w kraju  W jej murach odbywały się synody kościelne, decydowano o najważniejszych sprawach Kościoła oraz Rzeczpospolitej. Tutaj pochowano 12 arcybiskupów gnieźnieńskich i prymasów.

Opracowała: Ludwina Krajczyk

Zdjęcia z odwiedzonych miejsc można obejrzeć w Galerii.